Bruxelles nous appartient

Rez-de-chaussée : performance - installatiE/ON + cd

Rez-de-chaussée door Dominique Petitgand 

Tijdens Brussel 2000 nodigde BNA-BBOT de Franse klankkunstenaar Dominique Petitgand uit om een aantal gesprekken uit de audiocollectie te interpreteren op zijn eigen manier. Het stuk “Rez-de-Chaussée” was oorspronkelijk gecreëerd als een concert en geluidsinstallatie voor het Centrum Brussel 2000. Nadien is het werk ook op CD uitgebracht.

Intervieuw : 

BNA-BBOT: Hoe is het project “Rez-de-Chaussée” begonnen?

Dominique Petitgand: Ik werd uitgenodigd door Paul Decleire van BNA-BBOT. Hij kende mijn werk al. Ik heb een aantal fragmentjes uit de audiocollectie gekregen. Als Franse kunstenaar was het spijtig genoeg niet mogelijk voor mij om Nederlandstalige gesprekken te gebruiken want mijn werk is vooral op woorden en hun betekenis gebaseerd. Ik kon alleen werken met Franstalige opnamen. Na het luisteren van al dat audiomateriaal heb ik een selectie gemaakt, gebaseerd op een simpel criterium: het luisterplezier van de conversaties. Ik heb dan een veertigtal opnamen in volledige versie gekregen. Daarmee heb ik een reeks korte stukjes (van 10 seconden tot 3 minuten) gerealiseerd. Alle stukjes waren op één opname gebaseerd. De stem en de woorden zijn de rode draad doorheen de stukjes geworden. Alle kleine parasietgeluiden zoals de wind, de microbewegingen of het decor dat te horen was tussen de zinnen, gaven vorm aan het muzikale aspect van het werk.

BNA-BBOT: Het was de enige keer dat u werkte met audiomateriaal dat u niet zelf had opgenomen. Een soort van pauze in uw carrière?

Dominique Petitgand: Normaal gezien werk ik inderdaad nooit in opdracht. Voor één keer heb ik mij een soort verlof gegeven. Het was ook in 2000, een bijzonder periode in mijn leven. Het was moeilijk voor mij in het begin. Ik dacht echt dat de zin van mijn werk alleen te vinden was in het feit dat ik zelf de opnamen maakte. Ik heb een bepaalde manier van opnemen. Ik kies ook willekeurig mijn personages en de thema’s. En hier had ik dus alleen de montage om creatief te zijn. Het resultaat is een reeks heel bijzondere stukken.

BNA-BBOT: Oorpronkelijk was dit project alleen gelinkt aan het Centrum “Brussel 2000”. De editie van een CD is daarna gekomen?

Dominique Petitgand: Ja, de idee was om een voorstelling in het Centrum Brussel 2000 te doen, gevolgd door een audio-installatie van enkele weken. Daarna heb ik van de stukjes een CD willen maken. Enkele maanden later – bij de lancering van de CD - hebben we een voorstelling verzorgd in de Hallen van Schaarbeek.

Track 21 - Guerre